Ghid Stare de Alertă

*Acest ghid este actualizat în funcție de dispozițiile legale ale autorităților
SUNT OBLIGATORII
1. purtarea corectă a măștii de protecție în spațiile publice închise, spațiile comerciale și transportul în comun

Se redeschid / sunt permise:
din 1 iunie 2020

  • terasele în aer liber, cu distanța de minimum 2 m între mese și max. 4 persoane la o masă, dacă provin din familii diferite și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară
  • plajele, cu asigurarea de șezlonguri pentru fiecare dintre persoanele prezente, asigurarea unei distanțe de minim doi metri între șezlonguri pentru persoane din familii diferite
  • desfășurarea competițiilor sportive în aer liber fără spectatori, cu respectarea măsurilor de protecție sanitară
  • desfășurarea spectacolelor, concertelor, altor evenimente culturale în aer liber cu participarea a cel mult 500 de spectatori, cu locuri pe scaune, aflate la o distanță de 2 m unul față de celălalt și cu obligativitatea purtării măștii de protecție în timpul spectacolului
  • se ridică restricțiile / interdicțiile privind deplasarea persoanelor în afara localității respectiv zonei metropolitane
  • Se reia transportul feroviar și rutier internațional de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale și servicii ocazionale în trafic internațional pentru toate cursele efectuate de către operatorii de transport din si către România
  • desfășurarea, organizarea de spectacole în sitem de drive in
  • desfășurarea în bazine în aer liber sau acoperite a activităților de pregătire fizică a sportivilor profesioniști și a competițiilor sportive tot fără participarea spectatorilor
  • desfășurarea de către sportivii profesioniști a activităților de pregătire fizică în spații închise numai cu respectarea regulilor de distanțare între participanți, astfel să se asigure minim 7 mp de persoană și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilită

din 15 mai 2020

  • unități de frizerie, coafură, manichiură, pedichiură și cosmetică
  • cabinete stomatologice
  • lăcașuri de cult
  • unități de cazare în regim hotelier
  • muzee, biblioteci, sali de expoziție
  • magazine care au acces direct din exterior
  • parcuri


Rămân închise: 

  • săli activități de fitness
  • unitățile de învățământ preuniversitar și universitar, până la finalul anului școlar
  • activități în piscine și de tratament balnear desfășurate în spații închise

Pentru prevenirea răspândirii infecțiilor cu SARS-CoV-2, sunt interzise:
– organizarea și desfășurarea de mitinguri, demonstrații sau orice alte întruniri în spații deschise
– alte activități culturale, științifice, artistice, sportive, de divertisment, jocuri de noroc, desfășurate în spații închise.

Excepțiile sunt menționate pe domenii de activitate în secțiunile următoare ale acestui ghid.

  • Care este zona metropolitană în interiorul căreia cetățenii nu au nevoie de declarație pe proprie răspundere pentru a se deplasa?
    > 30 de kilometri față de principalul oraș
    Sunt considerate ca făcând parte din zona metropolitană localitățile aflate pe o rază de până la 30 de kilometri față de principalul oraș  (conform art.11 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a IV-a Reţeaua de localităţi).
    Totodată, se va considera zonă metropolitană Municipiul București și întreg teritoriul județului Ilfov.
  • Persoanele peste 65 de ani au vreo restricție de a ieși din casă sau vreun interval orar pe care trebuie să îl respecte?
    > Nu.
    Hotărârea CNSSU nr. 24 nu restricționează deplasarea persoanelor de peste 65 de ani. Acestea pot părăsi domiciliul în orice interval orar doresc. Rămâne însă valabilă recomandarea de a limita pe cât de mult posibil deplasările și de a evita locurile aglomerate mai ales pentru persoanele din categoriile vulnerabile pentru a reduce riscul infectării cu noul Coronavirus.
  • Vor fi sancționate persoanele care nu poartă mască?
    > Da, cu amendă între 500 de lei și 2500 de lei.
    Purtarea măștii care acoperă nasul și gura este obligatorie începând cu 15 mai 2020 în spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun, la locul de muncă și în alte spații închise.  Persoanele care nu respectă obligația de a purta mască în spațiile menționate pot fi sancționate în baza Legii nr. 55/2020, art.65, lit.H, respectiv “nerespectarea de către persoane fizice a măsurilor individuale de protecție a vieții“ se sancționează cu amendă între 500 de lei și 2500 de lei.
  • Vor mai fi date amenzi pentru nerespectarea deciziilor autorităților cu privire la starea de alertă?
    > Da.
    Legea nr. 55/2020 definește la Capitolul III “Răspunderi și sancțiuni”, art. 64-70 contravențiile și cuantumul amenzilor pentru nerespectarea actului normativ.
    De asemenea, polițiștii aplică legislația în vigoare. Scopul autorităților nu este de a sancționa cetățenii, ci de a limita răspândirea virusului COVID-19. În contextul trecerii la starea de alertă, polițiștii vor acționa în principal pentru îndrumarea cetățenilor cu privire la noile reguli.
  • Se redeschid sălile de lectură din biblioteci?
    > Da.
    Această variantă este în prezent în analiza autorităților, urmând ca o decizie să fie comunicată în perioada următoare. Activitățile bibliotecilor sunt permise în perioada stării de alertă, în condițiile respectării normelor de prevenție și protecție și cu respectarea recomandărilor INSP.
  • Se redeschid clinicile private?
    > Da.
    Clinicile private au avut în timpul stării de urgență și vor continua să aibă și în timpul stării de alertă același statut cu spitalele/clinicile de stat.
  • Rămâne vreo interdicție valabilă după ora 22:00?
    > Nu.
    Interdicțiile emise sunt valabile indiferent de intervalul orar și nu sunt diferite pentru intervalul post 22.00.
  • Persoanele care vor sta în aceeași locuință cu cineva venit din afara țării vor trebui să intre și ele în izolare 14 zile?
    > Da.
    Potrivit Hotărârii CNSSU nr.24 și anexei atașate, pentru toate persoanele care au călătorit în străinătate și intră pe teritoriul României, se instituie măsura carantinării/izolării la domiciliu împreună cu familia/aparținătorii cu care locuiesc. Există opțiunea carantinei instituționalizate pentru persoanele care au călătorit singure și care nu doresc să-și expună familia.
  • Câte persoane pot participa la evenimentele familiale?
    > Maxim 16 persoane.
    Dacă evenimentul familial implică o slujbă religioasă în interiorul bisericii (ex: nuntă, botez, înmormântare), numărul maxim de persoane care pot participa este de 16 (punctul 5 (2), lit. a din anexa Hotărârii nr. 24 a CNSSU).
    Dacă slujba se ține în curtea bisericii, numărul participanților NU este limitat, însă se vor respecta măsurile de prevenire și protecție stabilite.
    Pentru evenimentele familiale private (ex: aniversări, petreceri, reuniuni de pomenire etc.) desfășurate în spații închise, va fi avut în vedere același număr de persoane (maximum 16 persoane) cu respectarea normelor de igienă și pe cât de mult posibil respectarea distanței fizice.

DOCUMENTE UTILE

Hotărârea CNSSU nr. 24 si Anexa

Legea nr. 55/2020

Începând cu data de 01.iunie.2020, este permisă circulația persoanelor în interiorul si exteriorul localităților fără declarație pe proprie răspundere, cu respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii infecției.

Reguli generale de organizare și desfășurare a transportului de persoane

  • Accesul în mijloacele de transport este condiționat de purtarea obligatorie a unei măști medicale sau non-medicale, care să acopere gura și nasul;
  • Numărul maxim de pasageri permis va fi limitat la cel mult jumătate din capacitatea maximă de transport a autovehiculului și cu respectarea distanței de minim un metru între călători;
  • Angajații vor fi instruiți să rămână acasă dacă au fost expuși direct la virus și / sau prezintă simptome (febră, dificultăți de respirație, tuse uscată). Se va efectua triajul zilnic al angajaților menținând distanțarea de 1 metru, prin interviu și termometrizare înainte de intrarea in tura.
  • Se va asigura maximizarea ratei de ventilație a sistemului de aer condiționat (fără recircularea aerului din interior) și se vor menține ferestrele deschise (când este posibil) în timp ce vehiculul este în funcțiune.
  • Se va efectua obligatoriu curățenia și dezinfecția vehiculului la începutul și la finalul cursei. Va fi evitată măturarea uscată. Se vor utiliza în schimb metode de curățare umedă.
  • Conducătorii vehiculelor au obligația de a păstra distanța fizică în timpul pauzelor și perioadelor de repaus pe drum, evitându-se contactele cu alte persoane (șoferi, pasager, persoane adiacente parcursului, etc).
  • La îmbarcare/debarcare, cât și pe timpul deplasării, pasagerii vor respecta o distanta de minim 1 metru unul de celălalt


Mijloace de transport în comun intra-urban de suprafață (autobuz, troleibuz, tramvai, microbuz)

  • Companiile de transport vor lua măsura separării compartimentului dedicat conducătorului auto de restul spațiului destinat transportului pasagerilor;
  • Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor, astfel încât să se păstreze distanța de minim un metru între pasageri;
  • Pentru vehiculele cu cel puțin două uși, accesul în interiorul vehiculului se va realiza doar pe ușa din partea frontală a vehiculului, iar coborârea pe cealaltă ușă/celelalte uși;
  • Pentru microbuzele care efectuează transport intra-urban este permis doar transportul persoanelor pe scaune, cu respectarea regulilor generale prezentate mai sus.


Mijloace de transport în comun inter-urban (autobuz, autocar, microbuz)

  • Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor, astfel încât să se păstreze distanța de minim un metru între pasageri;
  • Companiile de transport vor lua măsura separării compartimentului dedicat conducătorului auto de restul spațiului destinat transportului pasagerilor;
  • Pentru vehiculele cu cel puțin două uși, accesul în interiorul vehiculului se va realiza doar pe ușa din partea frontală a vehiculului, iar coborârea pe cealaltă ușă/celelalte uși.


Mijloace de transport în comun pe căile ferate

  • Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor, astfel încât să se păstreze distanța de minim un metru între pasageri;
  • Pentru vagoanele de tip cușetă sau vagoanele de dormit, se permite transportul unui singur pasager per compartiment, cu excepția membrilor aceleiași familii;
  • Este interzisă introducerea vagoanele de tip restaurant în componența garniturilor;
  • Pentru toaletele din vagoane este obligatorie asigurarea apei curente, săpun lichid și dezinfectant de mâini


Transportul de persoane cu metroul pe reţeaua de căi ferate subterane şi supraterane

  • Se vor marca cu un semn vizibil de culoare verde locurile permise pentru transportul pasagerilor, atât pentru transportul în picioare cât și pentru transportul pe scaune, astfel încât să se păstreze distanța de minim un metru între pasageri;
  • Accesul în stațiile de metrou se va realiza în mod controlat, astfel încât, pe peroanele de așteptare pasagerii să poată păstra distanța de minim un metru între ei.

Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii economici publici și privați, au obligația organizării activității, astfel încât munca să se desfășoare de la domiciliul angajaților, iar dacă activitatea desfășurată nu permite acest lucru, să ia următoarele măsuri:

Măsuri care privesc angajații

  • purtarea obligatorie a măștii (medicale/non-medicale), care pentru o protecție eficace trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;
  • evită spațiile comune;
  • dezinfectează, periodic, suprafețele și obiectele pe care le atinge (birou, tastatură, telefon fix, imprimantă);
  • anunță imediat angajatorul dacă prezintă, la începutul sau în timpul programului de lucru, simptome ale infectării cu coronavirusul SARS CoV- 2 (tuse, strănut, rinoree, dificultăți respiratorii, febră, stare generală alterată);
  • RĂMÂNE ACASĂ dacă, înaintea începerii programului de lucru, prezintă simptome ale infectării cu coronavirusul SARS CoV- 2;
  • izolare la domiciliu în cazul în care a venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARS COV-2 și respectarea măsurilor aplicabile, în vigoare;
  • spălatul pe mâini ori de cîte ori este nevoie, evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate;
  • respectă toate instrucțiunile prevăzute în planul de prevenire și protecție și instrucțiunile proprii de securitate și sănătate în muncă întocmite de către angajator pentru prevenirea răspândirii coronavirusului SARS CoV – 2;

Măsuri care privesc angajatorul

  • Decalarea programului de lucru, pentru entităţile cu un număr mai mare de 50 de salariați, astfel încât începerea și terminarea programului de lucru să se realizeze la intervale de min. 1 oră, pe parcursul a min. 3 ore, în tranșe de min. 20% din personal;
  • Triajul observațional al angajaților și nu vor permite prezența la locul de muncă al persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, stănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
  • Termometrizarea zilnic, la intrarea în tura de serviciu – angajații cu temperatura peste 37,3 C vor fi trimiși acasă cu indicaţie de consultare a medicului de familie;
  • Asigură culoare speciale de circulație pentru angajați, în vederea evitării aglomerației în interiorul clădirii; separă circuitele de intrare de cele de ieșire de la sediul companiei/instituției, acolo unde este posibil;
  • Vor asigura o distanță de minimum 1,5 m între angajații care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate;
  • Pentru birourile orientate față-față vor asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe bază de alcool (min. 70%);
  • Dezinfectează, regulat, balustradele, mânerele ușilor și ferestrelor din unitate
  • Dezinfecția suprafețelor de lucru la începerea serviciului și apoi o dată la 4 ore;
  • Acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței fizice de min. 1,5 m;
  • Aerisirea periodică a încăperilor;
  • În cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se va efectua nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului
  • se asigură că, în sediul unității, furnizorii externi, companiile externe, subcontractanții, persoanele care intră în sediu/publicul/beneficiarii serviciilor prestate/clienții respectă măsurile de protecție stabilite de acesta
  • asigură continuarea activității profesionale la distanță, de câte ori este posibil
  • poate crea spații special amenajate pentru angajații care aparțin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu vârstă peste 65 ani)
  • amplasează dozatoare cu soluții dezinfectante la intrarea în unitate, precum și în fiecare sector al locului de muncă; pune la dispoziția angajaților produse de igienă personală (săpun, dezinfectant pentru mâini, etc.) și produse pentru dezinfectarea suprafețelor

CONSULTĂ URMATOARELE
Ghid Min. Muncii – revenirea la muncă în condiții de siguranță

Ordinul privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus

Este suspendată temporar activitatea de servire şi consum al produselor în spațiile comune de servire a mesei din interiorul:

  • restaurantelor, cafenelelor sau altor localuri publice
  • hotelurilor, motelurilor, pensiunilor, cabanelor

Sunt exceptate activitățile de preparare a hranei, cât și de comercializare a produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, care nu presupun rămânerea clienților în spațiile destinate acestui scop, precum cele de tip „drive-in“, „room-service“, livrare la client, ”take-away” etc.

Este suspendată temporar activitatea de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale cu suprafața construită mai mare de 15.000 mp, în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici.
Sunt exceptate următoarele activități:

  • vânzarea produselor alimentare, veterinare, farmaceutice, a produselor și serviciilor de optică medicală şi a serviciilor de curățătorie
  • vânzarea produselor electronice și electrocasnice, doar dacă operatorii economici asigură livrarea acestora la domiciliul/sediul cumpărătorului
  • activitatea desfășurată de operatorii economici din cadrul centrelor comerciale care au accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului


Instituțiile publice și operatorii economici care desfășoară activități comerciale/de lucru cu publicul ce implică accesul persoanelor în interiorul clădirilor, iau măsuri pentru organizarea activității, astfel:

  • accesul trebuie să fie organizat astfel încât să fie asigurată o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare client/persoană și o distanță minimă de 2 m între oricare două persoane apropiate;
  • să nu permită accesul persoanelor a căror temperatură corporală, măsurată la intrarea în incintă, depășește 37,3 C;
  • să asigure dezinfectarea suprafețelor expuse și evitarea aglomerării de persoane, în special în zonele caselor de marcat/ghișeelor;

Se reia activitatea cabinetelor stomatologice pentru cazurile care nu reprezintă urgență, cu respectarea măsurilor de prevenire și control a răspândirii infecțiilor:

  • Se face doar cu programare telefonică/online prealabilă;
  • Programarea pacienților cu risc crescut (peste 65 de ani sau care suferă de o patologie cronică) se va face pentru începutul programului de lucru;
  • Programarea pacienților care necesită proceduri generatoare de aerosoli va fi făcută pentru sfârșitul programului de lucru;
  • La prezentarea în cabinet se va efectua termometrizarea pacientului și se va solicita dezinfecția mâinilor;
  • Evitarea pe cât posibil a contactului cu personalul (nu strângeți mâna, mențineți o distanță de mai mult de 1,5 m în timpul unei discuții, etc);
  • În afara manoperelor de tratament, evitarea pe cât posibil a contactului cu pacientul;
  • Permiterea accesului în camera de tratament doar a pacientului, cu excepția situațiilor speciale (copii, persoane dependente etc), caz în care se va limita accesul la o persoană însoțitoare;
  • Nu se permite staționarea în sala de așteptare și se recomandă dezinstalarea oricărui aparat de cafea și/sau dozator de apă, eliminarea revistelor, pliantelor, jucăriilor, etc;
  • La intrarea în cabinetele stomatologice vor fi amplasate dispensere cu soluții dezinfectante (antiseptice pe bază de alcool min. 70%);
  • Dezinfecția regulată a mânerelor ușilor, salii de așteptare, recepției;
  • Dezinfecția toaletei după utilizarea acesteia de către un pacient;
  • Este recomandată plata cu cardul si dezinfecția POS;

Se reia asistența medicală ambulatorie pentru cazurile care nu reprezintă urgență și care nu au potențial de agravare, cu condiția organizării activității astfel încât consultațiile să fie efectuate doar cu programare prealabilă și interzicerea staționării pacienților în zonele de așteptare.

Se reiau activitățile de internare a pacienților care nu sunt urgențe medicale, la nivelul unităților sanitare non-COVID, cu menținerea interdicțiilor de acces a aparținătorilor, fiind obligatorie organizarea unui sistem de informare a acestora despre starea pacienților internați.

Se permite desfășurarea, după data de 02.06.2020, a unor activități de pregătire, pe o perioadă de 2 săptămâni, pentru elevii claselor terminale (a 8-a, a 12- a și a 13-a), precum și pentru organizarea examenelor naționale în condițiile respectării măsurilor de prevenire:

  • accesul în instituții trebuie organizat astfel încât să existe o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare persoană și o distanță minimă de 2 metri între oricare două persoane apropiate;
  • accesul este interzis pentru persoanele care au o temperatură corporală ce depășește 37,3 grade Celsius – temperatura va fi măsurată la intrarea în incinta instituției;
  • suprafețele expuse vor fi dezinfectate și, de asemenea, vor fi evitate aglomerările de persoane.

Măsuri pentru activitățile de pregătire pentru elevii din clasele terminale:

  • activitatea de pregătire se va organiza pe grupe formate din cel mult 10 elevi;
  • pauzele vor fi de 10 minute la fiecare oră, timp în care încăperile vor fi aerisite, iar programul organizat astfel încât, simultan, să nu se întâlnească mai mult de două grupe de elevi;
  • înainte de începerea activității, spațiile vor fi dezinfectate cu substanțe biocide, pe bază de clor sau alcool, activitate urmată de aerisirea încăperii pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute;
  • accesul în interiorul unității de învățământ preuniversitar se va realiza doar după dezinfecția mâinilor, verificarea temperaturii – temperatură care nu trebuie să depășească 37,3 C – și sub rezerva absenței simptomelor virozelor respiratorii;
  • elevii și profesorii vor purta mască medicală simplă sau mască nemedicală, iar elevii vor fi așezați în bănci astfel încât să aibă cel puțin un loc liber în stânga și în dreapta și un rând liber în față și în spate;
  • măștile purtate vor fi colectate în locuri special amenajate

Măsuri la intrarea în instituție a elevilor/studenților și a cadrelor didactice:

  • prestabilirea circuitului către/și din sala de examen;
  • candidații și supraveghetorii vor fi protejați prin masca facială;
  • intrarea în sala de examen se va face în mod organizat, pe rând, păstrând distanța de 2 metri, iar în fața ușii vor exista marcaje cu bandă colorată;
  • pupitrele vor fi individualizate/prestabilite și, de asemenea, se va asigura reprezentarea grafică a situării acestora la intrarea în sală;
  • personalul ce asigură supravegherea va dirija candidatul către locul destinat.

Asigurarea condițiilor igienice în sala de curs/examen:

  • asigurarea curățeniei și dezinfectării pardoselilor, a locurilor de activitate (pupitre, scaune), a clanțelor, a mânerelor de la ferestre, a pervazurilor – prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide pe bază de clor sau alcool, înainte și după fiecare serie de candidați;
  • aerisirea sălii, înainte de examen, pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute;
  • la intrarea în sală, se vor amplasa dispozitive medicale cu substanță dezinfectantă pentru mâini;
  • stabilirea locurilor se va face păstrând o distanță între candidați, pe rânduri și între rânduri, de 2 metri;
  • pe toată durata cursurilor/examinării se vor respecta regulile generale ale unei conduite sănătoase (distanțarea socială, evitarea atingerii nasului cu mâna, a ochilor și a gurii, strănutul în pliul cotului/batista de unică folosință, evitarea contactelor directe cu cei din jur).

Asigurarea condițiilor igienice pentru grupul sanitar care deservește sala de curs/examen:

  • asigurarea de dispozitive medicale cu substanță dezinfectantă pentru mâini la intrarea în toaletă;
  • asigurarea de hârtie igienică în fiecare cabină a toaletei;
  • asigurarea de dispensere cu săpun, situate lângă lavoare;
  • asigurarea de dispozitive cu prosoape de hârtie sau uscătoare pentru mâini;
  • asigurarea curățeniei și dezinfectării întregului grup sanitar (vas WC, lavoare, clanțe, pardoseala).

Precizări referitoare la admiterea în învățământul superior pentru candidații din afara granițelor țării. Documente necesare:
– declarație pe proprie răspundere care să ateste că participantul a respectat regimul de izolare/carantină și nu a avut contact apropiat cu o persoană confirmată cu SARS CoV-2 în ultimele 14 zile;
– adeverință medicală, în limba română, din care să reiasă starea actuală de sănătate a deținătorului și, eventual, antecedente personale legate de boli cronice, respectiv SARS-CoV-2.

CONSULTĂ URMĂTOARELE
Ordin comun – Min. Educației și Min. Sănătății

Activitățile cu participarea publicului, care se desfășoară doar în exteriorul lăcașurilor de cult, precum și practicile și ritualurile cu caracter privat în interiorul lăcașurilor de cult (cu participarea a maxim 16 persoane) se realizează cu respectarea măsurilor de prevenire și protecție stabilite. Slujbele religioase desfășurate în spații publice, în exteriorul lăcașurilor de cult, nu sunt considerate adunări publice.

Precauțiuni generale:

  • Accesul persoanelor în lăcașurile de cult va fi permis numai cu respectarea precauțiunilor universal valabile pentru limitarea răspândirii infecției cu virusul SARS-COV-2;
  • Accesul persoanelor în lăcașul de cult se va face limitat, cu respectarea unei suprafeţe de 8 mp per persoană;
  • Atât personalul care deservește lăcașul de cult, cât și persoanele care intră în lăcașul de cult vor purta mască ce trebuie să acopere gura și nasul;
  • Persoanele își vor dezinfecta mâinile cu dezinfectat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrarea în lăcașul de cult;
  • La intrarea în lăcașul de cult se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);
  • Se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces în lăcaș;


Precauțiuni speciale:

  • Se va evita atingerea sau sărutarea obiectelor sacre de cult, în locul acestor gesturi rituale se va indica îngenuncherea sau înclinarea;
  • Binecuvântarea se va oferi/primi de la o distanță de cel puțin 1 m;
  • Se va evita oferirea/primirea împărtășaniei în condițiile în care nu se pot asigura lingurițe și pahare de unică folosință;
  • Se vor dezinfecta periodic,o dată la 4 ore, obiectele frecvent atinse: mânerele ușilor, obiectele de cult, icoanele, suprafețele;
  • Slujbele se vor oficia de către slujitorii bisericești/religioși, numai în aer liber cu menţinerea distanţei între persoane;
  • Nu se recomandă organizarea de pelerinaje sau călătorii religioase;

Se reia activitatea de îngrijire personală desfășurată în spații special destinate pentru frizerie, coafură, manichiură, pedichiură și cosmetică, cu respectarea următoarelor măsuri de prevenire și protecție:

  • Accesul la aceste servicii se realizează cu programare prealabilă, astfel încât să nu existe persoane în așteptare în interiorul incintei, asigurându-se o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare client și o distanță minimă de 2 m, între oricare 2 persoane apropiate;
  • La efectuarea programării, clientul va fi informat asupra faptului ca accesul în interiorul incintei se va realiza doar după verificarea temperaturii, care nu trebuie să depășească 37,3 C sub rezerva absenței simptomelor virozelor respiratorii și cu dezinfecția mâinilor. Operatorul economic are obligația de a pune la dispoziție materialele și substanțele necesare;
  • Personalul angajat are obligația de a purta în permanență mănuși și mască, iar după fiecare client se va proceda la dezinfectarea instrumentarului și suprafețelor de lucru;
  • Măștile de protecție utilizate de personal vor fi schimbate la un interval de cel mult 4 ore, iar mănușile vor fi dezinfectate după fiecare client;
  • Incinta va fi aerisită la un interval de cel mult 2 ore;

Se reiau activitățile reacreativ-sportive individuale desfășurate în aer liber (ciclism, drumeție, alergare, canotaj, alpinism, vânătoare, pescuit și altele) cu participarea a cel mult 3 persoane și respectarea măsurilor de prevenire și protecție – purtatul măștii de protecție, igienizarea mâinilor, distanțarea fizică la cel puțin 1,5 metri.

Lista disciplinelor sportive care se pot practica este următoarea:

  • aeronautică
  • alpinism
  • atletism (probele de alergare, aruncarea ciocanului, aruncarea discului, aruncarea greutății, aruncarea suliței)
  • automobilism
  • caiac (caiac sprint, rafting, stand-up paddle, caiac pe ape repezi)
  • canotaj
  • ciclism (ciclism rutier, mountain bike)
  • echitație
  • golf
  • karting
  • motociclism
  • tenis proba de simplu
  • tir cu arcul, tir sportiv
  • schi biatlon (probele practicate pe role sau piste sintetice)
  • yachting (windsurfing, bărci cu vele)

Pregătirea sportivilor de performanță în cantonamente strict supravegheate organizate în cadrul unor centre dedicate izolate față de exterior pe toată perioada pregătirii, cu testarea pentru COVID-19 la intrarea și ieșirea din cantonament, verificarea zilnică a stării de sănătate de către medicul echipei și asigurarea în cadrul centrului a întregului personal auxiliar necesar funcționării.
Mai multe detalii vezi in documentul emis de către Ministerul Tineretului si Sporturilor.

Se reiau activitățile culturale desfășurate în spațiile special destinate, respectiv la nivelul muzeelor, bibliotecilor și a sălilor de expoziții, cu respectarea următoarelor măsuri de prevenire și protecție:

  • asigurarea materialelor de dezinfecție a mâinilor la intrarea în incintă
  • purtarea obligatorie a măștii
  • realizarea unor circuite separate de intrare, respectiv ieșire
  • dezinfectarea căilor de acces și a suprafețelor cu care vizitatorii pot veni în contact, cel puțin de 2 ori pe zi din care o dată la jumătatea programului și o dată la finalul acestuia

Aspectele care trebuie avute în vedere în mod deosebit sunt:
1. Cazarea oaspeților, alături de serviciile implicite (alimente și băuturi, curățenie, organizarea activităților etc.), și interacțiunile specifice acestor unități (oaspeți-oaspeți, personal-oaspeți și personal-personal).

2. Fiecare membru al personalului trebuie să respecte cu strictețe măsurile de bază pentru protejarea împotriva COVID-19, cum ar fi igiena mâinilor, distanțarea fizică, evitarea atingerii ochilor, nasului și a gurii, respectarea igienei respiratorii, și respectarea recomandărilor de a rămâne acasă și de a solicita asistență medicală, dacă au simptome specifice bolii
3. Echipa de management ar trebui să dezvolte un plan de acțiune adaptat situației și să-l pună în aplicare în conformitate cu recomandările autorităților locale și naționale de sănătate publică, având ca scop prevenirea cazurilor, gestionarea eficientă a cazurilor, și atenuarea impactului în rândul clienților și al personalului.
4. Echipa de management ar trebui să dispună de suficiente resurse umane și economice pentru a asigura implementarea rapidă și eficientă a planului de acțiune.
5. Planul de acțiune poate fi evaluat zilnic sau ori de cate ori este nevoie si acesta poate cuprinde/se poate referi, la urmatoarele aspecte detaliate in acest document INSP (pag 8-10)

Măsuri de restricționare temporară a unor tipuri de activități

  • Nu vor functiona într-o primă etapa restaurantele; barurile; cafenelele și cofetariile din incinta hotelului. Servirea mesei se va face in regim room service. Este preferabil sa se foloseasca tacamuri si vesela de unica folosinta.
  • Locurile de joaca special destinate copiilor vor fi inchise
  • Locurile special amenajate pentru fitness, saune; piscina interioara; etc, din incinta hotelurilor, in aceasta prima etapa, raman inchise.
  • Folosirea lifturilor va fi făcută doar dacă este strict necesar și numai de către cel mult două persoane o dată, care vor purta maști de protecție în tot timpul folosirii liftului. Este recomandabil ca cele două persoane să fie din aceeași familie

Se prelungește măsura suspendării zborurilor efectuate de operatorii economici din aviație spre Austria, Belgia, Confederația Elvețiană, Franța, Germania, Iran, Italia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Regatul Țărilor de Jos, Spania, Statele Unite ale Americii, Turcia și Iran, și din aceste țări către România pentru toate aeroporturile din România, pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 15.05.2020.

Sunt permise următoarele categorii de zboruri:

  • efectuate cu aeronave de stat;
  • de transport marfă şi/sau corespondență;
  • umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență;
  • pentru căutare-salvare sau de intervenție în situații de urgență, la solicitarea unei autorități publice din România;
  • având drept scop transportul echipelor de intervenție tehnică, la solicitarea operatorilor economici stabiliți în România
  • efectuate de transportatori aerieni deținători de licență de operare în conformitate cu reglementările Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri sau pentru repatrierea cetățenilor români sau străini, din România către alte state și din alte state către România, cu avizul Autorității Aeronautice Civile Române, Ministerului Afacerilor Externe și al autorității competente din statul de destinație


Se suspendă transportul rutier internațional de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale și servicii ocazionale în trafic internațional, pentru toate cursele efectuate de către operatorii de transport spre Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Belgia, Confederația Elvețiană, Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Regatul Țărilor de Jos și Turcia și din aceste țări către România, până în data de 01 iunie 2020.

Este permis transportul rutier internațional de persoane prin servicii ocazionale, în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiții cumulative:

  • sunt transportate numai persoanele care: au un contract de muncă valabil pe teritoriul statului de destinație, au drept de ședere valabil în statul de destinație sau se întorc în România din statul în care au lucrat sau au locuit;
  • există acordul, aprobarea sau avizul statelor tranzitate și a statului de destinație privind desfășurarea cursei;
  • operatorul de transport rutier informează Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, cu cel puțin 24 de ore înainte de plecarea în cursă, cu privire la efectuarea cursei, precum și toate celelalte date și informații prevăzute de legislația specifică în vigoare; odată cu informarea respectivă, operatorul de transport prezintă acceptul tuturor statelor tranzitate precum și a statului de destinație pentru derularea transportului respectiv;
  • operatorul de transport rutier care efectuează transportul, împreună cu agenția de recrutare și persoanele care urmează a fi transportate iau toate măsurile necesare pentru respectarea normelor și recomandărilor autorităților responsabile privind evitarea aglomerării persoanelor, măsurile de protecție și siguranță a pasagerilor și conducătorilor auto.

Începând cu data de 15.05.2020, toate persoanele care vin în România din străinătate, vor intra în carantină/izolare la locuință împreună cu familia/aparținătorii cu care locuiesc împreună, iar pentru cele care nu au posibilitatea îndeplinirii condițiilor pentru măsura mai sus menționată sau solicită acest lucru pentru a nu își expune familia, se poate opta pentru măsura carantinei instituționalizate, în spații special destinate puse la dispoziție de autorități.

Persoanele care nu respectă măsurile de carantină/izolare la domiciliu vor fi introduse în carantină instituționalizată pentru 14 zile și obligate să suporte contravaloarea cazării și hrănirii pe perioada carantinei instituționalizate.
Persoanele aflate în carantină instituționalizată la data de 15.05.2020, rămân în carantină în spațiile respective până la încheierea perioadei de 14 zile.
Este posibilă carantinarea unor clădiri, zone, localități la solicitarea comitetelor județene pentru situații de urgență, pe baza analizelor realizate de către direcțiile de sănătate publică și avizate de către INSP.

Nu vor fi izolate la domiciliu/ carantinate, după caz, persoanele care intră în țară, din următoarele categorii:

  • conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone;
  • piloții de aeronave şi personalul navigant;
  • mecanicii de locomotivă și personalul feroviar;
  • persoanele care intră în România pentru prestarea unor activități de utilizare, instalare, punere în funcțiune, mentenanță, service a echipamentelor și tehnicii medicale, precum și a echipamentelor din domeniile științific, economic, apărare, ordine publică și securitate națională, dacă nu prezintă simptome asociate COVID-19 și dovedesc raporturile contractuale cu beneficiarul/beneficiarii de pe teritoriul României;
  • membri ai Parlamentului European, parlamentari și personal aparținând sistemului național de apărare ordine publică și siguranță națională;
  • personalul navigant care debarcă de la bordul navelor de navigație interioară, care arborează pavilion român, într-un port românesc, și care nu prezintă simptome asociate COVID-19, cu condiția asigurării de către angajatori a certificatului pentru lucrătorii din transportul internațional și a echipamentelor individuale de protecție împotriva COVID-19, pe timpul deplasării de la navă la locația unde poate fi contactat în perioada dintre voiajuri;
  • lucrătorii transfrontalieri care, la intrarea în România din Ungaria, Bulgaria, Serbia, Ucraina și Moldova nu prezintă simptome asociate COVID-19;
  • angajați ai operatorilor economici din România care efectuează lucrări, conform contractelor încheiate, în afara teritoriului României, la întoarcerea în țară dacă nu prezintă simptome asociate COVID-19 și dovedesc raporturile contractuale cu beneficiarul din afara teritoriului național;
  • reprezentanții companiilor străine care au filiale/sucursale/reprezentanțe pe teritoriul național, dacă la intrarea pe teritoriul României nu prezintă simptome asociate COVID-19 și dovedesc raporturile contractuale cu entitățile economice de pe teritoriul național;
  • membrii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și ai altor reprezentanțe diplomatice acreditate la București, posesori de pașapoarte diplomatice, personalul asimilat personalului diplomatic, precum și membrii Corpului Diplomatic și Consular al României și posesorii de pașapoarte diplomatice și de serviciu, dacă la intrarea în România nu prezintă simptomatologie asociată SARS-CoV-2;
  • angajații sistemului național de apărare ordine publică și siguranță națională care se întorc în România din misiuni executate în afara țării, dacă la intrarea în România nu prezintă simptomatologie asociată SARS-CoV-2;

Se interzice intrarea pe teritoriul României a cetățenilor străini şi apatrizilor.
Sunt exceptați următorii cetățeni străini:

  • membri de familie ai cetățenilor români;
  • membri de familie ai cetățenilor altor state membre ale U.E. sau ale Spațiului Economic European ori ai Confederației Elvețiene, cu rezidență în România;
  • persoane care posedă o viză de lungă ședere, un permis de ședere sau un document echivalent permisului de ședere eliberat de autoritățile, ori un document echivalent acestora emis de autoritățile altor state, potrivit dreptului U.E.;
  • persoane care se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză, permis de ședere sau un alt document echivalent;
  • personal diplomatic sau consular, personal al organizațiilor internaționale, personal militar sau personal care poate asigura ajutor umanitar;
  • pasageri în tranzit, inclusiv cei repatriați ca urmare a acordării protecției consulare;
  • pasageri care călătoresc din motive imperative;
  • persoane care au nevoie de protecție internațională sau din alte motive umanitare;

Vezi video cum să porți corect masca de protecție

‼️Cum purtăm masca de protecție? Dată fiind intrarea stării de alertă pe teritoriul României este obligatoriu să purtăm masca de protecție în spațiile publice închise, în spațiile comerciale și în transportul în comun.În vederea diminuării riscului de infectare cu noul Coronavirus, cu ajutorul Necula Agency – Inspirational Video Content prin proiectul “Voluntarii Împreună” desfășurat la nivelul DSU, am elaborat un material video despre purtarea corectă a măștii de protecție.De asemenea, un alt material informativ îl puteți găsi pe platforma Fii pregătit, la secțiunea Ghiduri (https://fiipregatit.ro).***„Fii pregătit” are scopul de a ajuta cetăţenii să înțeleagă mai bine riscurile şi pentru a-i informa asupra măsurilor de prevenire şi comportamentului pe care să-l aibă în diferite situaţii de urgenţă de amploare sau dezastru. Eforturile DSU din ultimii ani vin în adresarea obiectivelor tematice stabilite în planul de acțiune privind eficientizarea sistemului național de răspuns în situații de urgență și au o componentă integrată de digitalizare care facilitează informarea publică.“Fii pregătit” este un instrument oficial de informare al DSU (http://www.dsu.mai.gov.ro/) în parteneriat cu CivicNet (https://civicnet.ro/)

Publicată de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă pe Sâmbătă, 16 mai 2020

Alte Situații